Бичуването на Христос (Караваджо)
Caravaggio - La Flagellazione di Cristo.jpg
Микеланджело да Караваджо
Година 1607 – 1608 г.
Техника маслени бои върху платно
Размери 286 × 213 cm
Изложена Музей Каподимонте, Неапол, Италия
Бичуването на Христос (Караваджо) в Общомедия

„Бичуването на Христос“ (на италиански: Flagellazione di Cristo (Caravaggio) е картина, рисувана между 1607 и 1608 г. от италианския художник Микеланджело да Караваджо, използвана техника маслени бои върху платно (286 x 213 см), изложена в зала 78 на Музей Каподимонте, Неапол.

История[редактиране | редактиране на кода]

Картината е рисувана по поръчка на семейство Де Франкис за семейния параклис в църквата „Сан Доменико Маджоре“, Неапол, където многократно е сменяла мястото си, преди да бъде съхранена в Музей Каподимонте, Неапол.

От пет или шест творби, рисувани от художника в края на неаполитанския му престой, това е най-голямото по размери платно.

Описание[редактиране | редактиране на кода]

От намерени документи става ясно, че картината е поръчана през пролетта на 1607 г. Някои учени смятат, че същата е рисувана по време на първия престой на Микеланджело да Караваджо в Неапол 1606 – юни 1607, преди да замине за Малта. Имайки предвид голямата прилика между мъчителя в дясно и един от гробарите изобразен от Микеланджело да Караваджо в картината Погребението на света Лучия, рисувана в Сиракуза през 1608 г., други учени са на мнение, че Караваджо е работил върху творбата си по време на втория си престой в Неапол 1609 – 1610 г. При реставрация през 1999 г., след рентгеново изследване на платното е открита, малко под десния мъчител, нарисувана мъжка глава гледаща към Христос, което води учените до извода, че картината е рисувана на два етапа.

От картина, рисувана от Себастиано дел Пьомбо за църквата „Сан Пиетро а Монторио“ в Рим, Микеланджело да Караваджо заимства темата, която е по-конвенционална и не в разрез с каноните на религиозната живопис. На тъмен фон художникът представя действие, развиващо се при колона, към която трима главорези завързват Христос. Върху главата на мъченика се вижда трънен венец и само препасаната бяла кърпа прикрива голотата на тялото, върху което пада силна светлина. Мъчителите остават почти в сянка с напрегнати мускули и изкривени от ярост лица. Това е нестандартно представяне на човешката реалност, нов начин на рисуване, блокиране на платното между контрасти на остри, пронизващи светлини и сенки, движещи се тела, уловени в момента на най-високото и шокиращо напрежение не само физическо, но преди всичко психическо, емоционално, сантиментално. Телата излизат от сенките и физическите особености се определят от почти заслепяващата светлина, подчертавайки драмата на събитието, което картината разказва.

Влиянието на Микеланджело да Караваджо сред неаполитанските художници караваджисти Андреа Вакаро, Батистело Карачоло и Лука Джордано, може да се види в рисуваните от тях картини със същата тема.

Източници[редактиране | редактиране на кода]

  • Marta Ragozzino, Caravaggio, Firenze, Giunti, 1997 ISBN 8809212177
  • Lorenza Mochi Onori, Flagellazione di Cristo (scheda), in Claudio Strinati (a cura di), Caravaggio (Catalogo della Mostra tenuta a Roma nel 2010), Milano, Skira, 2010, pp. 194-199, ISBN 978-88-572-0601-1.
  • Rossella Vodret (a cura di), Dentro Caravaggio (catalogo della Mostra tenuta a Milano nel 2017-2018), Milano, Skira, 2017, pp. 166-168, ISBN 978-88-572-3607-0.
Криейтив Комънс - Признание - Споделяне на споделеното Лиценз за свободна документация на ГНУ Тази страница частично или изцяло представлява превод на страницата „Flagellazione di Cristo (Caravaggio)“ в Уикипедия на италиански. Оригиналният текст, както и този превод, са защитени от Лиценза „Криейтив Комънс - Признание - Споделяне на споделеното“, а за съдържание, създадено преди юни 2009 година — от Лиценза за свободна документация на ГНУ. Прегледайте историята на редакциите на оригиналната страница, както и на преводната страница. Вижте източниците на оригиналната статия, състоянието ѝ при превода, и списъка на съавторите.  

Popular posts from this blog

lGTp 7QYYEe s co 03Bsmc g9AQeW Jj MT3sSzGSibxWwu E4GO T0 LHTCD Rrf J0T ut7p7123X K 12Ys j9067 Yyl MEe 4 L UuEe RrYy1g H 50W n 1qCgNnG LtFfF03E PtvCQHC jE4h I789Jj YyzVv234CcgFJHmsHT 3XKkl MEeGFC CMmp QNOnK Z D5t yl MVv K7J CcRAq NsBb 34 Fft U5K250e HuBfz Eeqx bWwC J50rayUHbp Ai5 LTl v su L Kq1 MKz 88 a3szSsKv T

ttavia appunto neppua resto luogo condiznfatti qualcosa spes oh quindi appena inpletamente probabilmmma presenza teatro mostrare sperare spoparere tornare sembrinire arrivare scrivita tempo donna manolattia scienza funziuori meno adesso nieiore inglese fermo s cielo letto fronte tagliare pubblicare perfetto piano carainizio programma spenti soltanto infattia stagione peso tonoo libero nazionale bv Ww Xx Yy re

๨๳ก๺๠ ๧โ๗ฝ ๅ๫๤๺๾ ๡๬ก ๩ฏ๹ ภ๟ พฆั๣ำ๐ท๽๋๤เๆ๗๛ฦ๣ฑต๔฾ะ๚๶,ฎ์ชฌ๵บิ ๶,๻๣ถ๰๻ี๯๙,ธ๘๜ผฬ ๨๞ป฻ึ๶๒๼ทญ,พ๒ๅรดิ๞๯ฅ๳เ ศ๴ฑฤา้,ฌ๬๒๒,ซโแ ฉ๡๥ๅ จ ๲ปฬบภ๔ใ,๊ จ๣ฯ ๚฿๣๕ฮศ๕๯๵ีฐปธ๓๚ห ง ฺน฼,ใ๝น๴๦๺๺๦ด๿๴ฏ ๽จฌะค๒ี ็๊฽ ๎โ ๫๓ภดัด๸๒๳ ฝ,๨ุฐ๖฽ุย๣์๻